De geschiedenis van Turtle Wax
Turtle Wax is, durven we wel te zeggen, wereldwijd het bekendste merk autopoetsmiddelen. Iedereen kent de kleine groene schildpad van het logo en heeft ooit Turtle Wax weleens ergens gezien. Naast de car-care producten voor consumenten voorzien ze ook wasstraten van hun autoshampoos en hebben ze eigen vol-automatishe wasstraten ontwikkeld. Verder produceren ze ook wax voor schoenen en vloeren. Hoe is de Turtle Wax gekte ontstaan en hoe is het tot zo’n succes gemaakt? De mooie geschiedenis van Turtle Wax is een mooi verhaal die absoluut het lezen waard is. Ontdek de geschiedenis van Turtle Wax.
- De jaren ’30 – De oprichting door Benjamin Hirsch
- De jaren ’40 – Het ontstaan van Turtle Wax
- De jaren ’50 – Diversificatie met wax voor schoenen
- De jaren ’60 – De eerste Turtle Wax fabriek
- De jaren ’70 – De focus weer op automotive
- De jaren ’80 – Advertising op televisie en snelle groei
- De jaren ’90 – Turtle Wax gaat wereldwijd
- Het jaar 2000 tot nu – Turtle wax ontwikkelt door
De jaren ’30 – De oprichting door Benjamin Hirsch
Benjamin Hirsch is de man door wie het allemaal begon en die absoluut een eigen hoofdstuk in dit verhaal verdient. Niet alleen vanwege zijn uitvinding, maar ook vanwege zijn geweldige durf en vermogen tot innovatie. Benjamin Hirsch leefde in de jaren ‘30 tijdens de ‘Grote Depressie’ in Chicago. Door financiële problemen moest hij stoppen met zijn studie chemie en werd hij goochelaar. Met het geld dat hij verdiende als goochelaar kon hij zijn gezin onderhouden. Zijn fascinatie en passie voor chemie verdwenen niet, evenals zijn liefde voor auto’s. Hij ontwikkelde in de jaren ’30 vloeibare autowax in zijn badkuip en zijn vrouw vulde flesjes om het te kunnen verkopen.
De eerste jaren van zijn onderneming waren niet makkelijk voor Hirsch en was meerdere keren bijna bankroet geweest. Hirsch ging langs alle benzine stations in Chicago om zijn product te verkopen en om mensen te overtuigen van zijn uitvinding, ging hij ook nog eens parkeerplaatsen af om auto’s te poetsen in de hoop dat ze het product direct af zouden nemen. In 1944 deed hij dit nog onder de naam Plastone, dat ook geproduceerd werd in Chicago. Plastone was officieel de allereerste premium autopolijstmiddel op de markt en werd uiteindelijk in meerdere winkels verkocht.
De jaren ’40 – Het ontstaan van Turtle Wax
In 1946 veranderde hij de naam in ‘Turtle Wax’ toen hij tijdens een salesgesprek in Turtle Creek werd geïnspireerd doordat hij de overeenkomst zag tussen de sterke eigenschappen van zijn wax met de harde schild van schildpadden. Hij zag de overeenkomst tussen zijn product en het schild van een schildpad, die beide een bescherming vormen. De naamsverandering bleek een belangrijke stap. Mensen begonnen de naam te herkennen en daar speelde Hirsch slim op in. Vanaf de jaren ‘50 werd Turtle Wax steeds meer een succes en begon hij ook aan de productie van andere producten, zoals schoensmeer, tapijtshampoo en vloerwas.
De jaren ’50 – Diversificatie met wax voor schoenen
Nadat zijn wax aansloeg en het bedrijf groeide wilde Hirsch het risico gaan spreiden. Hij besloot om het productaanbod te diversifiëren door wax voor schoenen op de markt te brengen. Het idee is dat hij hiermee een grote doelgroep kon binden en buiten pompstations in veel meer winkels kon komen te liggen met zijn wax voor schoenen. Naast de wax voor schoenen bracht hij de wax uit voor tapijt en vloeren. Dit werd ook wel rug shampoo en floor wax genoemd.
De jaren ’60 – De eerste Turtle Wax fabriek
In 1966 werd, na meerdere grote productiefaciliteiten te hebben geopend, de eerste Turtle Wax fabriek buiten de VS geopend, in Engeland. Dit was een belangrijk jaar in de geschiedenis van Turtle Wax, want dit was ook het jaar dat de oprichter Ben Hirsch overleed. Zijn vrouw en zijn dochter, die haar baan opzegde om als directrice in Turtle Wax aan te treden, hebben het bedrijf voortgezet. Het waren de jaren dat de basis voor Turtle Wax werd gelegd. Het merk kreeg voet in de markt en de eerste tekenen voor succes werden zichtbaar.
De jaren ’70 – De focus weer op automotive
Mevrouw Hirsch en haar dochter moesten Turtle Wax laten overleven zonder dat er een plan of visie van Benjamin aanwezig was. Ze kregen als advies de focus op automotive te leggen ondanks dat ook de huishoudelijke producten goed verkochten. Het advies werd ter harte genomen en Turtle Wax schrapte nagenoeg alle producten. In 1971 was het bedrijf voor 99% gefocust op de autowasproducten toen mevrouw Hirsch overleed. De dochter, Sondra Hirsch, trouwde met een scheikundige die ze ontmoette op een beurs in Miami Beach genaamd Denis Healy. Denis joinde in 1972 het bedrijf als voorzitter van de directie en werd in 1977 de president, de hoogste functie onder de CEO, van het bedrijf.
De jaren ’80 – Advertising op televisie en snelle groei
Na een aantal jaren van onderzoek en ontwikkeling kwamen ze in 1982 met een aantal nieuwe producten op de markt. Onder andere de Minute Wax werd geïntroduceerd, een siliconenspray die speciaal gericht was op het toenemende aantal vrouwen met een eigen auto. Verder kwamen ook de Color Back, om kleuren te herstellen van de oudere auto’s die steeds vaker voorkwamen en de Clear Coat polish voor nieuwe auto’s op de markt. Denis stond achter de strategie van Benjamin om de grotere markten aan te slaan en zo introduceerde Turtle Wax wederom een nieuwe lijn van wax voor schoenen. Door intensief te adverteren groeide Turtle Wax in de jaren’80 immens. Ze ontwikkelden daarnaast nog meer nieuwe producten in combinatie met het investeren in advertising waren het succesvolle jaren voor Turtle Wax.
De jaren ’90 – Turtle Wax gaat wereldwijd
Na de lancering van meerdere autoproducten bleven de onderzoeken en ontwikkelingen doorgaan. Nieuwe gespecialiseerde producten werden uitgebracht, ieder voor een specifiek probleem of auto. De producten van Turtle Wax werden wereldwijd beschikbaar. Zo ging Turtle Wax in 1993 voor het eerst naar Europa en scoorden ze ook een grote samenwerkingsdeal met de grote retailbedrijven in Japan. Ook werden de producten steeds meer gebruikt in autowasstraten. Bijna iedereen kon het merk Turtle Wax bleek uit onderzoek, daarnaast hadden ze een aandeel van meer dan 60 procent.
Het jaar 2000 tot nu – Turtle wax ontwikkelt door
De ontwikkelingen van Turtle Wax gaan, net als in de geschiedenis van Turtle Wax, tot op de dag van vandaag nog steeds door. Turtle Wax heeft een eigen onderzoekslab waar steeds wordt gezocht naar oplossingen van problemen en verbeteringen van poetsproducten. In 2016 won Turtle Wax de prijs voor ‘product van het jaar’ met Quick&Easy Dash&Glass. Met nieuwe productlijnen zoals de Turtle Wax Hybrid Solutions, waar voor het exterieur onder andere een keramische coating / wax in is verwerkt, is een van de voorbeelden van recente ontwikkelingen van Turtle Wax en we denken dat er nog veel meer mooie producten van Turtle Wax aankomen.
Geef een reactie