Dodo Juice, groot in kwaliteit en klein door eerlijkheid
Ontdek het verhaal van Dodo Juice: een bedrijf dat autoliefhebbers voorziet van hoogwaardige autoverzorgingsproducten zonder onzin of valse claims. Leer hoe ze met eerlijke prijzen en kwaliteit de markt hebben veroverd en waarom hun producten geliefd zijn bij kenners wereldwijd.
Het doel van Dodo Juice was eenvoudig: een specialistisch assortiment hoogwaardige autoverzorgingsproducten naar de markt brengen tegen redelijke prijzen. Geen onzinnige verpakking, geen dubieuze claims en geen verzonnen ingrediënten of holle marketingtermen. In feite noemde het bedrijf zichzelf ‘Dodo Juice’ om die merken belachelijk te maken. ‘Ze persen alleen de fijnste dodo’s uit voor hun zeldzame olie, en het is alleen deze olie die je auto laat glanzen als geen ander.’ Ze wisten dat deze benadering misbruik maakte van argeloze consumenten, maar een gebrek aan regulering betekende dat gewetenloze bedrijven in de autoverzorgingsindustrie konden floreren. Hier deed Dodo Juice niet aan mee.
Dodo Juice staat voor eerlijkheid
Daarom maakte Dodo Juice de producten zo duur mogelijk, in plaats van ze zo goedkoop mogelijk te maken. Ze maakten ze in kleine batches met de hand, zodat ze geen miljoenen liters van een ‘één-polish-voor-alles’ product hadden dat ze dan zouden verkopen als zijnde ‘perfect’ voor tientallen verschillende laksoorten, zelfs als ze wisten dat dit niet het geval was. Ze hanteerden eerlijke prijzen – soms was een product duurder dan een massamarktequivalent, maar soms waren ze juist goedkoper (hun navulconcentraten zijn bijzonder kosteneffectief). Hun detailing spray en kleien bieden de beste kwaliteit voor minder dan wat de massamarkt rekent.
Internationale groei
Tegenwoordig is het assortiment van Dodo Juice gegroeid tot meer dan 200 producten (vanaf de vijf wassen waarmee ze begonnen zijn), en worden ze verkocht in meer dan 40 landen. Veel van hun producten hebben prijzen gewonnen; de eerste Dodo Juice shampoo, ‘Born to be Mild’, heeft vier opeenvolgende jaren de Detailing World Wash Product of the Year award gewonnen. De glasreiniger ‘Clearly Menthol‘ en de leerreiniger ‘Supernatural Leather Cleaner‘ hebben beide hun categorieën gewonnen bij de Auto Express awards van 2015, en de Leather Cleaner wint sindsdien continu. Onlangs hebben ze nog een paar prijzen gewonnen voor ‘Future Armour‘ en ‘Total Wipe Out‘ in 2018. Zelfs het bedrijf zelf heeft af en toe een prijs in de wacht gesleept, met een HSBC Start Up Stars Award slechts drie jaar na de oprichting.
Langzamere groei door eerlijkheid
Dodo Juice is niet het goedkoopste merk op de markt, maar ook niet het duurste. Alleen geïnformeerde consumenten (en voormalige klanten van Dodo Juice) weten waar ze voor staan. Het is geen gemakkelijke manier om een leven te verdienen. Ze zouden meer producten kunnen verkopen door producten te maken die mensen gewend zijn te kopen, in plaats van wat ze zouden moeten kopen. Ze zouden iedereen kunnen vertellen dat hun producten ‘keramisch’ zijn, terwijl ze eigenlijk op nanotechnologie gebaseerd zijn. Misschien voegen ze zelfs wat grafeen toe wanneer reguliere ingrediënten ermee concurreren, of het zelfs verslaan. Maar zij zijn er voor de lange termijn. Ze zullen blijven streven naar goede detailing-processen, blijven eerlijk goede producten maken en blijven ongeëvenaarde klantenservice bieden. En dan, wanneer iemands huidige autoshampoo op is of ze een nieuwe pot autowax nodig hebben, vragen ze alleen om aan Dodo Juice te denken.
Geef een reactie